Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 23 decembrie 2021
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.4/14-01-2022

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2021 > 23-12-2021 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 23 decembrie 2021

4. Dezbaterea și adoptarea Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022. (L567/2021; PL-x 612/2021)
 
consultă fișa PL nr. 612/2021 L567/2020

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

  ................................................

Revenim la dezbaterea Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2022 și dau cuvântul reprezentantului Comisiilor reunite de buget pentru prezentarea raportului comun.

Domnule Huțucă, vă rog.

Domnul Bogdan-Iulian Huțucă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raport comun asupra Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2022.

În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului, republicat, Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital a Senatului și Comisia pentru buget, finanțe și bănci a Camerei Deputaților au fost sesizate de către Birourile permanente reunite ale celor două Camere ale Parlamentului în vederea dezbaterii și elaborării raportului comun asupra Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022.

Proiectul de lege prevede și autorizează pentru anul bugetar 2022 veniturile pe capitole și subcapitole și cheltuielile pe destinații pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru șomaj, bugetul fondurilor externe nerambursabile, sinteza bugetelor instituțiilor publice finanțate parțial din venituri proprii, precum și reglementări specifice exercițiului bugetar al anului 2022.

La elaborarea bugetului asigurărilor sociale de stat și a bugetului asigurărilor pentru șomaj pentru anul 2022, s-au avut în vedere următoarele:

  • valoarea punctului de pensie de 1 586 lei, majorat cu 10% la 1 ianuarie 2022;
  • creșterea câștigului salarial mediu brut în anul 2022 la 6 095 lei, față de 5 608 lei - estimat pentru anul 2021 și 5 213 lei - realizat în anul 2020;
  • scăderea numărului de șomeri înregistrați, ajungându-se astfel la finele anului 2022 la 258 000 de persoane, de la 265 000 de persoane la finele anului 2021;
  • scăderea ratei șomajului înregistrat, ajungându-se astfel la sfârșitul anului 2022 la 2,9%, față de 3% la finele anului 2021.

Pentru anul 2022, bugetul asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii se stabilește la venituri în sumă de 99 557 228 mii lei, iar la cheltuieli - în sumă de 99 557 228 mii lei, atât la credite de angajament, cât și la credite bugetare. Sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale se stabilește la venituri în sumă de 177 877 mii lei, iar la cheltuieli - în sumă de 138 928 mii lei, atât la credite de angajament, cât și la credite bugetare, cu un excedent de 38 949 mii lei.

În cadrul dezbaterilor desfășurate în perioada 21 - 22 decembrie 2021, membrii comisiilor sesizate în fond au analizat proiectul de lege și anexele acestuia, avizele primite, precum și amendamentele formulate de senatori și deputați și au hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte un raport comun de admitere asupra Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022, cu amendamente respinse.

Amendamentele respinse sunt cuprinse în anexa la prezentul raport.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Urmează dezbaterea pe articole și anexe și vă reamintesc că avem termen de dezbatere a articolelor 30 de minute.

Nu avem amendamente admise.

Avem trei amendamente respinse, formulate asupra Anexei nr.1/03, care se regăsesc în anexa la raportul comun al Comisiilor de buget asupra proiectului.

Dacă există inițiatori care doresc să susțină amendamentele.

Doamna Victoria Alexandru, vă rog.

(Intervenție neinteligibilă din sală.)

La dezbateri generale.

Scuzați-mă puțin, doamna deputat.

La dezbateri generale, domnul Seidler.

(Replici neinteligibile din sală, discuții.)

Doamna Violeta, aveți la dezbateri generale?

Vă rog.

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

În primul rând, mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Văzusem că intrați deja pe amendamente și ați revenit.

Vă mulțumesc pentru acest lucru, mai ales că v-am anunțat că vreau să iau cuvântul.

Vorbesc în fața unui Parlament în care PSD și PNL au majoritate, o majoritate confortabilă, care mă face să spun că acest buget pe care l-au propus nu arată sub nicio formă că vor să facă treabă.

Nu este nici vârf de pandemie, așa cum a fost în 2020, nu suntem nici în primele luni ale lui 2021, ca să zici că suntem încă în perioada de tranziție, suntem într-o perioadă în care se poate face treabă, dacă doriți, dar nu doriți.

În primul rând, să spunem lucrurilor pe nume. Nu măriți pensiile, așa cum ați spus, PSD! Nu le măriți, ca să fie foarte clar! 10% este mai puțin decât a făcut Guvernul Orban în plină pandemie. Nu dublați alocațiile, așa cum ați spus, PSD! Ca să fie foarte clar pentru cei care au avut cumva speranțe că vă țineți de cuvânt. Acest buget pe care-l aprobați este un buget inerțial, în sensul în care acoperă cheltuielile ce reprezintă obligații ale statului față de pensionari, față de șomeri, față de copii, adică gestionați lucrurile ca să meargă treaba și să rămâneți pe funcții. Altceva nu faceți.

În primul rând, vorbiți despre eliminarea inechităților și tocmai ce ați luat o decizie care este profund nedreaptă pentru oamenii care muncesc în această țară. A începe prin creșterea pensiei sociale, așa cum se numește, adică o creștere pentru cei care au cea mai mică contribuție, ajungând la 1 000 de Ron, adică mai mult decât o persoană care a contribuit 35 de ani - stagiu complet, și care să zicem că avea pensie 801 lei, care, prin creșterea propusă, ajunge să aibă mai puțin decât cineva care a contribuit mai puțin, incomparabil mai puțin, față de prima persoană precizată. Este o primă măsură de injustiție la care mă așteptam ca Partidul Național Liberal să ia poziție.

România trebuie să încurajeze munca și răsplata pentru cei care muncesc într-un stagiu complet de cotizare. Nu este normal ca cineva să câștige, pe un stagiu mai mic de cotizare, mai mult decât cineva care a muncit toată viața. Pentru cei care beneficiază de pensii sociale se pot găsi măsuri de sprijin prin servicii pe care, dacă ar fi fost sprijinite primăriile prin Planul național de redresare și reziliență, ar fi putut să le acorde acestor oameni care într-adevăr au nevoie de ajutor. Dar nu amestecați lucrurile, luând o măsură incorectă față de cei care au stagiul complet de cotizare și care au muncit toată viața.

Deci în pensii faceți o varză cu totul, profund injust pentru oamenii care au stagiul complet de cotizare și au muncit.

Eu sper ca măcar un lucru să se întâmple în acest mandat, să nu se mai ajungă la miile de solicitări de recalculare de pensii pe care le-am găsit nerezolvate în minister. Știam exact ce trebuie făcut după anul de pandemie, în care ne-am concentrat asupra măsurilor de sprijin pentru angajați și angajatori și în care ne-am străduit să curățăm acolo unde am găsit gunoi ascuns de PSD în Ministerul Muncii și lucruri nerezolvate.

Pentru șomeri...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Stimată colegă, vă rog să finalizați.

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

...pentru șomeri - mulțumesc -, eu vă spun un lucru foarte direct: nu are cum să se ocupe statul, AJOFM, să găsească de lucru pentru șomeri și nu are cum să știe statul mai bine decât angajatorii ce fel de forță de muncă trebuie calificată și unde trebuie ea găsită. O schimbare radicală - pe care am propus-o și urma să se întâmple în 2021 - am văzut în acest domeniu, cei care au competență să recruteze și să instruiască, și să sprijine pe oameni în căutarea unui loc de muncă trebuie să beneficieze de servicii profesioniste, nu să ne facem că le găsim locuri de muncă.

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă mulțumesc, stimată colegă.

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

În fine, închei spunându-vă următorul lucru: am sentimentul că nu se înțelege că tot ce înseamnă buget în acest domeniu înseamnă munca oamenilor care contribuie prin taxe și impozite. Despre aceștia nu vorbiți? Despre aceștia... Le luați doar banii, faceți promisiuni pe care nici măcar nu le țineți și nu îi respectați absolut deloc, considerând că sunteți puși la butoane să le cheltuiți din munca pe care au prestat-o.

Prin urmare, nu vom vota acest buget care este un buget care vă așază pe niște funcții, timpul trece, leafa merge, dar treabă nu veți face și, mai mult, păcăliți oamenii care au început să-și dea seama care este adevărul.

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă mulțumesc, doamna Alexandru.

 

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Tot la dezbateri generale, doamna Csép Andrea.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Domnule președinte de ședință,

Stimați membri ai Guvernului,

Dragi colegi,

7,7% din PIB s-a alocat pentru domeniul social, cum ar fi sistemul public de pensii și sistemul asigurărilor pentru șomaj, pentru anul 2022, așa arată Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale pe anul viitor.

Față de media europeană din statele membre, în privința procentajului PIB-ului constatăm o diferență majoră. Astfel, media europeană se situează la 19,2% din PIB. Finlanda, Franța, Danemarca, Italia, Austria, de exemplu, au alocat cel puțin 20% din PIB pentru protecție socială în 2018, în timp ce Irlanda, Malta, Letonia, România, Bulgaria și Cehia au cheltuit mai puțin de 20... 12% din PIB pentru protecția socială.

Stimați colegi,

Prioritatea numărul unu în fiecare an calendaristic pentru un stat responsabil, cu decidenți politici responsabili este bugetul asigurărilor sociale. Prin acesta se asigură finanțarea măsurilor de ocrotire, de protecție și de ajutorare a cetățenilor activi, a pensionarilor, a membrilor de familie. Asigurarea acestor venituri este dovada responsabilității față de categoriile vulnerabile din societate, inclusiv prevenirea și reducerea marginalizării sociale.

Faptul că Guvernul actual a reușit să finalizeze Proiectul Legii bugetului de stat și Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat încă în acest an dovedește că este adeptul responsabilității față de cetățeni. Este o premieră, raportat la ultimii ani. Astfel, reușim să scutim instituțiile statului de nesiguranța noului an și de modul stand by pentru primele câteva luni ale anului.

UDMR acordă în continuare atenție sporită măsurilor care oferă stabilitate și protecție familiilor, persoanelor vârstnice, persoanelor defavorizate și persoanelor marginalizate sau excluse social. Datoria noastră, a tuturor, este să asigurăm pensii decente și actualizate continuu pentru toți cei care au muncit o viață întreagă. Avem nevoie de reducerea ratei șomajului, iar locurile de muncă nou create trebuie să fie stabile și predictibile.

Atingerea rezultatelor concrete în realizarea acestor obiective...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog, să concluzionați, stimată colegă.

Doamna Csép Éva-Andrea:

...depinde și de gradul în care reușim armonizarea în mod real cu cererea de pe piața muncii.

Considerăm că este prioritară o politică familială bine gândită și susținerea unei rețele de servicii sociale finanțate corespunzător, astfel putem menține speranța și siguranța zilei de mâine.

În concluzie, UDMR va susține prin vot un buget care asigură resursele necesare pentru creșterea pensiilor și pentru implementarea măsurilor active de combatere a șomajului, care vor crește și vor conduce la creșterea numărului persoanelor active pe piața forței de muncă, îndemnând astfel toți colegii din partidele politice parlamentare la o dezbatere privind echitatea, transparența și eficiența sistemului de asigurări sociale de stat, astfel încât promisiunile asumate în fața cetățenilor acestei țări să fie respectate.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

La dezbateri generale, Grupul USR, domnul Seidler Gabriel Cristian.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Stimați colegi,

Aproape că m-am bucurat că PSD va conduce ministerul care gestionează pensiile. (Discuții.)

Eram foarte curios cum vor mări la 1 875 de lei punctul de pensie, conform minciunii legiferate chiar de dânșii. Primul pas a fost să anunțe că punctul de pensie va fi, de fapt, cu 289 de lei mai puțin decât promiseseră. Asta a fost prima recunoaștere a minciunii. Mai apoi, PSD, prin ministrul de finanțe, a recunoscut a doua oară această minciună. Sigur, după aceea dânsul a spus că este o eroare să recunoști o minciună și că adevărul este mult prea dureros, mai ales atunci când arată minciuna repetată și legiferată a Partidului Social Democrat.

USR v-a propus să scoateți pensionarii de sub limita sărăciei cheltuind în plus jumătate din suma pe care o veți cheltui, pe care vă propuneți să o cheltuiți. Nu, Partidul Social Democrat - și accentuez: social democrat, pretins social democrat - a considerat că e mai bine să păstreze peste 1,6 milioane de pensionari sub limita sărăciei. Așa faceți voi în mod recurent, așa făceați și înainte de 1989, pentru că de acolo vi se trag rădăcinile, aruncați câte 100 de lei și pretindeți să vi se mulțumească din inimă partidului. Așa ați fost obișnuiți de mici, așa faceți 30 de ani mai târziu.

Apropo, multă sănătate președintelui dumneavoastră de onoare, tovarășul Ion Iliescu, căruia îi doresc să prindă ziua în care va trebui să răspundă pentru crimele de la Revoluție și de la Mineriadă. (Rumoare, discuții.)

Cât despre pensiile speciale, amăgiți în mod repetat populația României, spunând că le veți elimina, în timp ce fie le creșteți, așa cum se va întâmpla anul viitor, fie le amânați puțin, în beneficiul clientelei dumneavoastră politice.

În materie de asigurări pentru șomaj, pentru că și acesta este subiectul acestei legi, singura idee consistentă pe care o aveți este să angajați la stat pilele, relațiile și cunoștințele dumneavoastră de partid. (Rumoare, discuții.)

Ultimul exemplu în această materie este fratele incompetent al lui Paul Stănescu, pe care l-ați așezat în fruntea unei instituții publice, cu un salariu foarte mare, cu un venit foarte mare...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnule Seidler, vă rog să vă apropiați de final.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Sau un alt exemplu, dacă doriți - și închei aici -, un alt exemplu, dacă doriți, este recenta arestare făcută de DNA pentru vicepreședintele... directorul general adjunct de la APIA care pretindea 2 000 de euro pentru angajarea pe pile la stat. (Rumoare, discuții.)

Asta e ceea ce știți să faceți în materie de șomaj. (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

USR, evident, nu va vota acest buget al asigurărilor sociale care este subfinanțat, așa cum spune, de altfel, Consiliul Fiscal. (Aplauze, discuții.)

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnule Simion, vă cer îngăduința să dau cuvântul unei doamne care s-a înscris și înaintea dumneavoastră, doamna Horga.

 

Domnul George-Nicolae Simion:

Mă lăsați pe mine? E bine? (Discuții.)

Da. După aceea vorbește doamna Horga.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

E o doamnă, doamna Horga, vă lasă pe dumneavoastră.

 

Domnul George-Nicolae Simion:

Mulțumesc.

Apreciez. Rămân dator.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog, domnule Simion.

Domnul George-Nicolae Simion:

Da, eu n-am înțeles ce legătură are Ion Iliescu aici, cu asigurările sociale, în afară de faptul că e un pensionar și un criminal odios, dar asta e altă discuție, n-ar trebui să discutăm acum. Am avut ședința cu Revoluția, acolo discutam despre acest lucru.

Despre pensii, opinia AUR este că se face o mare nedreptate: de fiecare dată creștem pe principiul geometric, și nu aritmetic, de fiecare dată pensiile cresc procentual și, din când în când, ar trebui să facem o creștere cu sumă fixă, pentru că, așa, apar discrepanțe - sunt extrem de mulți oameni care au pensii de 800 de lei, de 1 000 de lei și, comparativ cu pensiile nesimțite ale unor procurori, de 6 000, 7 000 de euro, nu cred că avem un climat favorabil la nivel de societate pentru a putea merge mai departe. De asta, noi propunem o creștere cu sumă fixă a tuturor pensiilor.

Iar pentru că în legislaturile trecute nu s-a găsit o soluție constituțională pentru pensiile speciale - sau le spuneți cum vreți -, AUR a depus luni, la Secretariatul general, o propunere de limitare și de plafonare a pensiilor, să nu existe nicio pensie în România care să fie mai mare de salariul Președintelui României. Este singura formă constituțională prin care putem să limităm toată această nebunie. Și dacă vine cineva și-mi spune: "Nu, eu vreau pensie mai mare de salariul președintelui!", nu cred că merită să ascultăm respectiva persoană.

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna Horga Maria, la dezbateri generale, ultimul vorbitor, Grupul PNL.

Aveți cuvântul, doamnă.

Doamna Maria-Gabriela Horga:

Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Discutăm astăzi bugetul asigurărilor sociale și încep prin a vă spune că o parte importantă a bugetului general consolidat al României o reprezintă acest buget, care înseamnă aproape o jumătate din veniturile bugetului de stat. Concret, 99,735 de miliarde venituri totale, din care 13,472 de miliarde subvenții de la bugetul de stat reprezintă bugetul de asigurări sociale. O mare parte, o parte importantă a acestor venituri o reprezintă contribuțiile românilor care se îndreaptă către asigurările sociale de stat. Este drept că marea majoritate a acestor venituri sunt contribuțiile salariaților și ale altor categorii de contribuabili.

Marea majoritate a cheltuielilor acestui buget sunt reprezentate de pensiile românilor. Și vreau să vă spun că avem o datorie față de pensionari, pentru că pensia este un drept câștigat, pentru că pensionarii au fost cetățeni productivi care, la rândul lor, au contribuit printr-o viață de muncă și de-a lungul vieții lor au plătit pensiile. De aceea, noi, ca liberali, spunem că pensia este un drept câștigat, și nu o măsură de protecție socială.

În 2019, atunci când PNL a preluat guvernarea, punctul de pensie era 1 265 de lei, iar de la 1 ianuarie 2022 punctul de pensie va fi 1 586 de lei. În august 2020, Guvernul PNL a majorat pensiile cu 14%, cea mai mare creștere a pensiilor din Europa pentru acel an, și aceasta cu toate că la acel moment se resimțeau deja efectele crizei economice provocate de epidemia cu coronavirus. Dar totuși această creștere s-a făcut.

La începutul anului 2021, Guvernul condus de Florin Cîțu, Guvernul PNL, a indexat pensiile cu rata inflației. Acum, prin bugetul asigurărilor sociale pe anul 2022, Guvernul condus de Nicolae Ciucă va majora pensiile cu 10%. Repet, acești oameni, pensionarii, și-au făcut datoria în perioada în care au muncit și au plătit pensiile altora. Toate aceste majorări au fost posibile datorită politicilor liberale precum: creșterea investițiilor, predictibilitatea fiscală, măsuri pentru mediul de afaceri, toate care au condus la creșterea încasărilor la bugetul de stat, ceea ce a permis creșterea pensiilor.

Pe de altă parte, indiferent dacă suntem liberali sau social-democrați, sau de la orice alt partid politic, avem o datorie și față de acei pensionari care trăiesc în sărăcie. Este normal să le asigurăm o viață decentă prin protecție socială. Încă avem o datorie neîndeplinită față de România care trăiește la nivelul subzistenței, iar noi, ca liberali, nu am neglijat acest lucru, însă finanțarea protecției sociale pentru pensionari nu se face din bugetul de pensii, prin impunerea de contribuții, ci de la bugetul de stat. Noi, ca liberali, credem în echitate, de aceea și susținem cota unică, iar echitatea nu înseamnă că cei care au contribuit la vremea lor la sistemul de pensii, mai mult, să fie plătitorii protecției sociale, prin impunerea contribuției de sănătate. Repet, protecția socială trebuie să existe, dar nu finanțată tot din pensii.

În altă ordine de idei, mi-aș dori ca liderii PSD, domnul ministru al muncii, domnul ministru al finanțelor, să-și reconsidere, pe viitor, poziția față de pensiile de peste 4 000 de lei care provin din contribuții, să nu îi punem pe pensionarii care au contribuit mai mult în opoziție față de ceilalți. Și-au făcut datoria și au contribuit la bugetul asigurărilor sociale. Ca să fiu corect înțeleasă, mă refer strict la pensiile calculate pe baza contribuției, și nu la cele speciale. 4 000 de lei...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vă rog să vă apropiați de final, stimată colegă.

Doamna Maria-Gabriela Horga:

Da, imediat.

4 000 de lei înseamnă 2,77 puncte de pensie, puncte pe care acești oameni le-au câștigat printr-o viață de muncă, de-a lungul vieții lor, prin contribuțiile pe care le-au plătit. Dacă Parlamentul a stabilit că pensionarii nu plătesc asigurări de sănătate, este corect ca regula să se aplice în continuare tuturor pensionarilor.

Și aș vrea să spun în încheiere că avem datoria, pe viitor, să nu-i mințim pe pensionari, să nu le mai fluturăm prin față tot felul de procente de majorări care nu pot fi susținute la bugetul de stat, ci procente reale.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Și eu vă mulțumesc.

Nu mai avem colegi înscriși la dezbateri generale.

Rog colegii care au depus amendamente la Anexa nr.1/03 să fie atenți și-l rog pe domnul Seidler Cristian-Gabriel să vină să susțină amendamentul.

Vă rog să precizați și marginal.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc.

Este vorba de amendamentul de la punctul 1, Anexa nr.1/03, Capitolul 4203, Subcapitolul 24, Subvenții primite de bugetul asigurărilor sociale de stat.

În anul 2019, când aceeași persoană se afla la conducerea ministerului, diferența dintre ceea ce s-a inclus în lege și ceea ce s-a întâmplat în execuția bugetară a fost de - țineți-vă bine - 1,2 miliarde de euro. Asta în condițiile în care în 2019 nu am avut niciun fel de criză sanitară sau economică.

Deficitul bugetului asigurărilor sociale de stat din anul curent va fi de 14,8 miliarde de lei și există o creștere, atât la venituri, cât și la cheltuieli, previzionată de 10%, deci și la deficit. Asta ar însemna că deficitul pentru anul 2022 ar trebui să fie de 16,3 miliarde de lei, dar ați bugetat doar 13,5...

 

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Domnule Seidler, amendamentul numărul...

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

...așadar e nevoie de o suplimentare cu... și acum spun suma finală, e vorba despre o suplimentare cu 2 809 357 de mii de lei. Pe scurt, 2,8 miliarde de lei suplimentar la bugetul de pensii ca să puteți să plătiți integral pensiile pe care le-ați... (Neinteligibil.) până la finalul anului.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

În regulă.

Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră acest amendament.

Vot, vă rog.

103 voturi pentru, 233 contra, 5 abțineri.

Amendamentul a fost respins.

Doamna Rizea Cristina, vă rog.

Doamna Cristina Camelia Rizea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

România a înregistrat anul trecut cea mai mică rată a natalității din istoria sa. În ultimii 30 de ani s-au născut din ce în ce mai puțini copii. Trendul descendent a făcut ca, în 2020, numărul copiilor născuți să fie jumătate din cei născuți în 1989. Unul din 5 cupluri are probleme de fertilitate. Dacă nu vor fi luate măsuri urgente, bugetele de pensii și sănătate vor intra în colaps, iar populația va scădea cu 4 milioane în următorii zece ani.

Anul trecut, în România s-au născut 178 124 de copii. Astfel de date au mai fost înregistrate în 1877, diferența este că atunci populația era de patru ori mai mică.

Ceea ce se propune este suplimentarea cu 350 000 mii lei a bugetului asigurărilor sociale...

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Stimată colegă, vă rog, susțineți amendamentul indicându-l.

Doamna Cristina Camelia Rizea:

Amendamentul modifică suma inițială prevăzută la Anexa nr.1/03, Capitolul 6803, Grupa 57, Asistență socială, suplimentând cu 350 000 mii lei pentru demararea unui program național de fertilizare in vitro, prin decontarea din bugetul asigurărilor sociale a 20 000 de proceduri.

Finanțarea se asigură prin diminuarea PNDL II cu aceeași sumă.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Vot, vă rog.

109 voturi pentru, 230 contra, 4 abțineri.

Amendamentul a fost respins.

Stimați colegi,

Începem cu titlul proiectului.

Dacă sunt obiecții.

Supun votului dumneavoastră titlul proiectului de lege.

Vot, vă rog.

288 de voturi pentru, 62 contra, 9 abțineri.

Adoptat.

Supun votului dumneavoastră titlul capitolului I.

Vot, vă rog.

248 de voturi pentru, 97 contra, 6 abțineri.

Adoptat.

Denumirea secțiunii 1, dacă sunt obiecții.

Vot, vă rog.

295 de voturi pentru, 65 contra, 5 abțineri.

Adoptat.

Dacă de la art.1 la art.10 inclusiv aveți obiecții, comentarii.

Dacă nu, vot, vă rog.

260 de voturi pentru, 109 contra, o abținere.

Adoptat.

Dacă de la 11 la 23 inclusiv avem obiecții, comentarii. Nu.

Vot, vă rog, art.11 - 23.

250 de voturi pentru, 102 contra.

Adoptat.

Anexa nr.1/03.

Aici au fost amendamentele, s-au discutat.

Supun votului dumneavoastră Anexa nr.1/03 - Sinteza veniturilor și cheltuielilor alocate pe surse și pe titluri pe anii 2020 - 2025.

Vot, vă rog.

261 de voturi pentru, 107 contra, o abținere.

Adoptat.

Anexa nr.2/03 - Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2020 - 2025 (sume alocate din bugetul asigurărilor sociale de stat).

Nu avem amendamente, nu avem intervenții.

Vot - Anexa nr.2/03.

258 de voturi pentru, 106 contra, două abțineri.

Adoptat.

Anexa nr.3/03 - Sinteza proiectelor finanțate.

Vot, vă rog, pentru Anexa nr.3/03.

265 de voturi pentru, 108 contra.

Adoptat... o abținere, adoptat.

Anexa nr.3/03/01 - Fișa proiectului finanțat/propus la finanțare în cadrul programelor aferente Politicii de Coeziune a UE.

Vă rog, Anexa nr.3/03/01, vot.

267 de voturi pentru, 110 contra.

Adoptat.

Anexa nr.4/03 - Sinteza finanțării programelor.

Vot, vă rog, Anexa nr.4/03.

268 de voturi pentru, 109 contra, o abținere.

Adoptat.

Anexa nr.4/03/01 - Fișa programului.

Vot, vă rog.

272 de voturi pentru, 111 contra, o abținere.

Adoptat.

Anexa nr.5/03 - Programul de investiții publice pe grupe de investiții și surse de finanțare.

Vot, vă rog, Anexa nr.5/03.

272 de voturi pentru, 113 contra, o abținere.

Adoptat.

Anexa nr.5/03/01 - Fișa obiectivului.

Vot, vă rog.

269 de voturi pentru, 114 contra, o abținere, un coleg nu votează.

Adoptat.

Anexa nr.1/04 - Sinteza veniturilor și cheltuielilor alocate pe surse și titluri pe anii 2020 - 2025.

Vot, vă rog.

275 de voturi pentru, 114 contra, o abținere, un coleg nu votează.

Adoptat.

Anexa nr.2/03 - Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2020 - 2025.

Vot, vă rog, Anexa nr.2/04.

275 de voturi pentru, 117 contra, o abținere.

Adoptat.

Anexa nr.3/04.

Vot, vă rog.

274 de voturi pentru, 116 contra, o abținere.

Adoptat.

Vot, vă rog, pentru Anexa nr.4/04.

Vot, vă rog.

274 de voturi pentru, 113 contra, o abținere.

Adoptat.

Anexa nr.4/04/01.

Vot, vă rog.

270 de voturi pentru, 111 contra.

Adoptat.

Anexa nr.5/04.

Vot, vă rog.

273 de voturi pentru, 116 contra.

Adoptat.

Vot, vă rog, pentru Anexa nr.5/04/01 - Fișa programului.

Vot, vă rog.

276 de voturi pentru, 117 contra.

Adoptat.

Vot, vă rog, pentru Anexa nr.6/04.

Vot, vă rog.

276 de voturi pentru, 112 contra.

Adoptat.

Vot pentru Anexa nr.6/04/01.

Vot, vă rog.

275 de voturi pentru, 113 contra.

Adoptat.

Stimați colegi, vot pentru Anexa nr.7/04.

Vot, vă rog.

277 de voturi pentru, 116 contra.

Adoptat.

Stimați colegi,

Vă mulțumesc pentru răbdare și pentru modul cum au decurs aceste două zile de plen.

  ................................................

2. Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022. (PL-x 612/2021; L567/2021)

Comisiile pentru buget ale celor două Camere ale Parlamentului propun adoptarea proiectului de lege.

Vot, vă rog.

291 de voturi pentru, 119 contra.

Proiectul de lege a fost adoptat.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 9 august 2022, 11:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro