Domnul Radu Panait: "Infrastructura rutieră din nord-vestul țării este o prioritate!" Județele Satu Mare și Maramureș sunt două județe cheie pentru România. Auzim deseori că "acolo se agață harta-n cui", tocmai datorită poziționării lor geografice. Cele două județe despre care vă vorbesc sunt situate în zona de nord-vest a României, care este de altfel și cea mai importantă din punct de vedere rutier, pentru că leagă Europa, rutele cele mai importante ale Uniunii Europene, de România. Zilnic, prin punctele de trecere ale frontierei din cele două județe, în special pe la PTF Petea, mii de persoane intră sau ies din țară. Județul Satu Mare este poarta de intrare dinspre Ungaria prin PTF Petea și Urziceni, dar și dinspre Ucraina, prin Halmeu. Astfel este asigurat un flux internațional de persoane și mărfuri, care ar putea fi îmbunătățit dacă autoritățile ar lucra, în primul rând, la dezvoltarea infrastructurii rutiere. În ultimii ani, nenumărați investitori privați s-au îndreptat înspre cele două județe și au contribuit astfel la dezvoltarea economiei, iar numărul lor ar putea fi și mai mare dacă în paralel și autoritățile ar lucra la crearea condițiilor necesare pentru ca aceștia să investească în România. Recent, ministrul transporturilor, domnul Grindeanu, a publicat un proiect de Plan Investițional în Transporturi pentru perioada 2020-2030. Am constatat, cu uimire, că în acest Plan Investițional, proiectele Cluj - Dej, Dej - Baia Mare - Halmeu, Baia Mare - Satu Mare sunt pe ultimele 3 locuri din lista de 26 de proiecte principale. Asta înseamnă că proiectele nu vor mai prinde finanțare europeană și că, cel mai probabil, vor continua după 2030. Decizia este cu atât mai surprinzătoare cu cât, de exemplu, pe ruta Satu Mare-Baia Mare circulă zilnic aproximativ 13.500 mașini. Ca să vă faceți o idee, de la Satu Mare sau Baia Mare și până în Cluj Napoca, șoferii fac aproximativ 3 ore. Până la București, în jur de 10 ore. Din păcate aici nu vorbim doar despre orele pierdute în trafic. Anual au loc sute de accidente cu zeci, sute de morți și răniți. În mod straniu, aceste tronsoane au fost depunctate pentru că sunt considerate a fi cele mai poluante proiecte de drumuri din România, dar și pentru faptul că nu e infrastructură duală, adică pe culoar de interes NATO. Astfel, aceste tronsoane au ajuns pe o listă de rezervă POT, cu toate că traficul în aceste zone este mult mai intens decât pe alte sectoare care au prins prioritizare. Așadar, acestea sunt oare, cu adevărat, motivele sau, pur și simplu, în zona de Nord-Vest nu sunt suficienți primari PSD?! Execuția masterplanului de transport trebuie să înceapă cu aceste rute aflate la granița de vest, și nu cu tronsoane care nu duc niciunde, doar de dragul politicianismului ieftin care zace în cei care azi ne conduc. Solicit Ministerului Transporturilor și domnului Grindeanu să își reevalueze poziția și să facă o prioritate din autostrada A3, cu începere din zona de nord-vest către București, și nu invers. Dacă ne dorim să susținem legătura principală cu Uniunea Europeană, dar și atragerea de investitori străini înspre România, Autostrada Transilvaniei trebuie începută și continuată din Vestul țării către București, nu pe tronsoane aprobate din pix, care practic nu leagă nimic. Avem nevoie de un masterplan făcut pe nevoile țării, nu pe culori politice!
|