Mara Mareș
Mara Mareș
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.156/09-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 31-10-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.57 Mara Mareș - declarație politică "Cum limitează școala accesul la educație";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Mara Mareș:

"Cum limitează școala accesul la educație"

După ce am aflat că într-o școală din România băieții nu pot avea acces dacă au părul lung, am fost curioasă să văd cu ochii mei ce alte reguli absurde mai sunt impuse prin regulamentele de ordine interioară ale unităților de învățământ preuniversitar. Așa că am studiat 10 astfel de documente aparținând unor școli din București și din țară.

Prima problemă cu aceste regulamente este folosirea unei terminologii lacunare, care permite interpretări discreționare. De exemplu, se face referire la o ținută "decentă sau indecentă" și la o comportare "corespunzătoare sau necorespunzătoare". Este cunoscut că decența și indecența sunt concepte pe care fiecare generație le interpretează diferit, iar de la această optică diferită pleacă majoritatea conflictelor dintre profesori și elevi. Și atunci, de ce să utilizăm aceste concepte relative în regulamentele de ordine interioară, care, prin definiție, ar trebui să fie foarte clare?

A doua problemă este că există o lipsă de obiectivitate în aprecierea cazurilor în care regulamentul se aplică sau nu se aplică. Spre exemplu, într-o școală din București, pentru ca băieților să le fie permis accesul în incintă, este obligatoriu ca "tunsoarea și pieptănătura lor să fie decente", iar pentru fete, este interzis să-și vopsească părul "într-o manieră care atrage atenția celor din jur".

A treia problemă cu aceste regulamente este că fiecare școală poate stabili ce reguli dorește, fără vreo limitare. Spre exemplu, deși cele mai multe regulamente interzic fumatul în incinta școlii, într-un liceu din țară cineva s-a gândit că poate atrage fonduri la buget, dacă-i sancționează pe elevii prinși că fumează - 10 lei, pentru prima țigară, 20 de lei, pentru a doua, 30 de lei pentru a treia și așa mai departe. Vedeți? Cineva ingenios s-a gândit că fumatul în școală, deși este rău, reprezintă totuși un rău evaluabil în bani și a stabilit o regulă în acest sens. Ingenios, nu?

Lucrurile nu se opresc aici. Unele școli îi obligă pe elevii de serviciu să nu permită accesul persoanelor străine în incinta școlii, sub nicio formă, în caz contrar elevii expunându-se la sancțiuni. Stau și mă întreb - dacă două persoane de peste 30 de ani intră totuși în școală, forțându-i mâna elevului de serviciu în vârstă de 15 ani, ce se va întâmpla? Îi vor scădea nota la purtare acelui elev? Invers - dacă elevul respectiv este lovit de cei care vor să pătrundă în școală, o să răspundă penal și directorul școlii? Vedeți, eu nu înțeleg următorul lucru - de ce nu lăsăm elevul să fie elev, și paznicul să fie paznic?

Aș vrea să închei această "incursiune în sfera reglementărilor absurde" prin explicarea noțiunii de drept la educație.

Dreptul la educație presupune că educația trebuie să fie gratuită și - atenție! - accesibilă tuturor. O educație accesibilă însemnă școli în care au acces și cei cu părul scurt, și cei cu părul lung, și cei cu părul vopsit, și cei cu păr nevopsit. Așadar, accesul la educație nu poate fi limitat prin utilizarea de concepte precum decență și indecență, conform și neconform și așa mai departe.

Mi se pare absolut necesar ca elementele care țin de demnitatea, personalitatea și imaginea elevului să nu fie afectate de regulamentele școlare. Aș vrea ca accesul la educație să fie într-adevăr liber și general și mi-aș dori sincer ca prestația intelectuală a elevilor să nu fie evaluată în funcție de aspectul lor fizic.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 29 mai 2020, 15:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro