Glad-Aurel Varga
Glad-Aurel Varga
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.156/09-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 31-10-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.52 Glad-Aurel Varga - declarație politică cu tema "PSD-ALDE mai bifează o realizare - Strategia Forestieră Națională, un document lipsit de viziune";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Glad-Aurel Varga:

"PSD-ALDE mai bifează o realizare - Strategia Forestieră Națională, un document lipsit de viziune"

Guvernul PSD-ALDE a lansat în dezbatere publică prima versiune a Proiectului Strategiei Forestiere Naționale 2017-2028. Sunt convins că peste câteva luni va fi trecută în următorul bilanț de guvernare, drept "realizare". Probabil singurul lucru pe care trebuie să îl apreciem este faptul că, în sfârșit, documentul este supus dezbaterii publice.

Din nefericire, este același document vehiculat intern de mai bine de șapte ani, scos acum din sertare, fără nicio îmbunătățire considerabilă. Lipsită de flexibilitate și viziune, trei sferturi din strategie înșiră o serie de constatări relativ actuale și descrieri ale reglementărilor legale. Se continuă practicarea aceluiași tip de management, exclusiv tehnic, fără a lua în considerare bunele practici forestiere.

Se alocă aproximativ 2,8 miliarde lei pentru cele cinci obiective strategice, mare parte de la bugetul de stat. Nu știu dacă este mult sau puțin. Pot afirma însă cu certitudine că, în condițiile în care utilizarea resurselor regenerabile de tip biomasă se dezvoltă exponențial la nivel global, reprezentând o oportunitate la nivelul comunităților, mai ales a celor rurale, Guvernul acordă obiectivului strategic 3 - "Creșterea competitivității și a sustenabilității industriilor forestiere, a bioenergiei și bioeconomiei în ansamblul ei" doar 0,04% din totalul alocării financiare pentru strategie. Asta în timp ce reprezentanți ai investitorilor români au făcut un apel la Guvernul României, pentru acordarea, în 2018, a minimum 10% din sumele destinate acoperirii cheltuielilor cu încălzirea populației, pentru finanțarea proiectelor vizând utilizarea biomasei ca sursă de încălzire. Constat însă că Guvernul PSD-ALDE este departe de a implementa în viitorul apropiat soluții eficiente de încălzire prin utilizarea resurselor de biomasă, care au randament superior lemnului de foc și care ar contribui la protejarea reală a mediului, prin reducerea cantităților de lemn de foc livrate populației pentru încălzire.

Și aceasta este doar una dintre deficiențele documentului. Nu am regăsit o viziune coerentă pentru soluționarea unor probleme stringente ale sectorului forestier - birocrația, dezechilibrele geografice în ceea ce privește lemnul de foc, gradul mic de accesare a fondurilor europene, tăierile ilegale, deșertificarea, gradul scăzut de promovare a turismului prietenos cu mediul - ecoturism, cicloturism -, situația clară a limitelor de proprietate și a limitelor administrative, discrepanțele adânci între viziunea administrației și economia durabilă. Nicio vorbă despre procentul de regenerare a pădurilor, care, în România, se realizează mai ales prin regenerare naturală, investițiile în acest sens fiind extreme de reduse.

În versiunile anterioare era propus un Consiliu Național Forestier, entitate cu rol consultativ, cu membri din instituții și organizații din domeniul forestier și domenii conexe, care trebuia să evalueze și să monitorizeze implementarea strategiei și să realizeze un raport anual de progres, depus până la 15 martie. A fost eliminat. În schimb, raportarea și monitorizarea se va face de o unitate de implementare alcătuită din "cinci specialiști din domeniu", care vor transmite concluziile conducerii ministerului că așa este la PSD - "Noi centrăm, noi dăm cu capul".

Se precizează în Strategie că "Guvernul României recunoaște sectorul forestier ca domeniu de interes strategic în țara noastră". Conținutul strategiei contrazice această afirmație. Este însă prima versiune a documentului și sper ca până la adoptarea ei să includă observațiile celor care cunosc realitatea și care apreciază cu adevărat pădurea, ca resursă de importanță strategică pentru România.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 29 mai 2020, 16:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro