Camelia Gavrilă
Camelia Gavrilă
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.156/09-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 31-10-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.12 Camelia Gavrilă - declarație politică intitulată "Învățământul rural - aspecte specifice, dificultăți și soluții";

 

Domnul Ben-Oni Ardelean:

  ................................................

Dau, în continuare, cuvântul, din partea Grupului parlamentar al PSD, doamnei deputat Camelia Gavrilă.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Stimați colegi,

Declarația mea de astăzi se referă la "Învățământul rural - aspecte specifice, dificultăți și soluții".

Este o zonă care merită atenția noastră, în contextul învățământului în general, și care, dincolo de reforme, de îmbunătățiri, de evoluții, încă reprezintă zonă de vulnerabilitate, zonă de dezvoltare neuniformă, ținând cont și de infrastructura rutieră deficitară, și de infrastructura școlară, cu mari probleme, de scăderea populației școlare, de dificultatea de a asigura personal didactic calificat în toate unitățile de învățământ - cu cât acestea sunt mai departe de centrele urbane, cu atât dificultatea de a găsi cadre calificate este tot mai mare.

În analiza Raportului referitor la învățământul preuniversitar, pe care l-a realizat Ministerul Educației, am constatat aceste scăderi de populație, pe de o parte, dificultăți legate de ceea ce spuneam, asigurarea personalului didactic calificat. Trebuie semnalat că la discipline precum matematică, științe, tot mai puțini candidați se orientează spre a studia aceste domenii complexe, abstracte, și tot mai puțini își doresc să urmeze o carieră didactică. Același lucru se întâmplă la limbile străine - limba franceză, limba engleză. În marea majoritate a situațiilor, în învățământul rural, aceste domenii sunt asigurate cu profesori fără calificare, cu studii superioare, dar în alte domenii.

Soluții se caută în fiecare județ. Nu există județ care să nu se confrunte cu aceste probleme. Vi le spun și din ipostaza de fost inspector școlar, inspector general, într-un județ cum este Iașiul, foarte mare, cu o zonă rurală dezvoltată și complexă, și care are nevoie constant de intervenție de dezvoltare. Sigur că se adaugă și abandonul școlar, abandon școlar care poate, procentual, pare limitat - este 2,2% pe o medie, dar mai mare, 1,8% pe media generală, 2,2% în învățământul rural. Însă, dacă luăm în cifre, când vorbim de 32.000 de copii care au abandonat școala într-un moment sau altul, sigur că este îngrijorător, este neliniștitor.

Pe de altă parte, trebuie să spunem că și populația școlară scade semnificativ, plecând din anul 2009, era un reper, de la... în jur de 3.500.000 de elevi, s-a ajuns sub 3.000.000, la acest moment; după cum și profesorii au scăzut, de la un număr de peste 91.000 de profesori, suntem acum în jur de 78.000.

Soluții, strategii. Sigur că Legea salarizării unitare, care va intra și cu mai multe efecte pozitive în anul următor, reprezintă o măsură importantă care s-a conturat prin guvernarea actuală. S-ar adăuga și Programul de Dezvoltare a Comunităților Locale - PNDL-ul, care trebuie să continue, coerent și consecvent.

Sigur că ne dorim o finanțare adecvată. Și sensul declarației mele de astăzi este de a fi un prolog pentru ceea ce se lucrează la acest moment în conturarea bugetului pe anul 2018.

Punctez în viteză câteva elemente de strategie pe care le consider importante: dezvoltarea învățământului preșcolar și în mediul rural, cu un număr de posturi și clădiri suficiente; consecvență și coerență, spuneam, în Programul PNDL, pentru infrastructură școlară de calitate; extinderea Programului "Masă caldă", corelat cu programul after school, în sensul unei educații remediale absolut necesare pentru a asigura egalitatea de șanse a elevilor din mediul rural; dotări - biblioteci școlare, laboratoare, conectare la IT și tot ceea ce înseamnă informatizare; activități extracurriculare, pentru că nu ne dorim doar absolvenți cu știință de carte, ne dorim și cetățeni responsabili și personalități armonioase; pregătirea examenelor naționale cu multă responsabilitate; și, de asemenea, posibilitatea titularizării pe câte două discipline, în funcție de pregătirea profesorilor, dincolo de centralizatorul actual, care impune niște limitări la titularizare.

Și cred că ar mai fi un lucru care, sigur, implică niște costuri - posibilitatea de a susține cadrele didactice să urmeze și o anume formă de reconversie, cu o a doua specializare. În așa fel încât să avem profesori calificați și să găsim, real și concret, acel principiu al egalității de șanse, în toate zonele.

Vă mulțumesc.

Deputat al PSD de Iași, Camelia Gavrilă.

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumim, doamnă deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 5 iunie 2020, 9:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro