Matei-Adrian Dobrovie
Matei-Adrian Dobrovie
Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.156/09-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 31-10-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 31 octombrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.9 Matei-Adrian Dobrovie - declarație politică intitulată "Taxa de solidaritate - o nouă minciună marca PSD";

 

Domnul Ben-Oni Ardelean:

  ................................................

Dau, în continuare, cuvântul, domnului deputat Matei Dobrovie, din partea Grupului parlamentar al USR.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Taxa de solidaritate - o nouă minciună marca PSD?".

Așa-zisa "taxă de solidaritate" nu are de fapt niciun scop de protejare, ci unul de acoperire a deficiențelor bugetare, solidaritatea nefiind cu cei aflați în dificultate, ci cu un Guvern aflat în impas financiar.

Dragi colegi,

Este din ce în ce mai limpede că promisiunile electorale transpuse într-un Program de guvernare nesustenabil nu pot fi acoperite financiar în integralitatea lor.

Guvernul PSD-ALDE, care cu o mână dă și cu alta ia, se pregătește de o nouă taxă, denumită impropriu "taxa de solidaritate". Menirea acesteia este de fapt acoperirea unei găuri bugetare imense. După declarațiile ministrului de finanțe, această taxă de 2% se va aplica la fondul total de salarii și va fi suportată de către angajator.

Totuși, dacă în iulie 2017 premierul Tudose spunea că banii obținuți din această taxă vor merge către categorii defavorizate, acum ministrul Ionuț Mișa ne anunță că cea mai mare parte - 90% - va merge la buget - evident, cu destinații nespecificate - și numai 10% va avea un scop de solidaritate socială.

Această taxă pare a fi mai degrabă un impozit mascat într-o contribuție.

Taxa de solidaritate ar putea fi introdusă odată cu transferul contribuțiilor sociale ale angajatorului la angajat.

Deși inițial s-a spus că acest transfer nu va produce cheltuieli în plus angajatorului, iar angajatul nu va pierde la salariul net, iată că angajatorul va plăti totuși o taxă nouă.

S-a spus că această taxă nu este nouă, că ea exista oricum, și că taxa pentru acoperirea creanțelor salariale avea o destinație clară. Și, într-adevăr, avea o destinație clară, la momentul respectiv. Iar nivelul ei era de 0,25%.

La ora actuală însă contribuțiile plătite de angajator + angajat ajuns la 39,25% din fondul de salarii; 22,75% la angajator și 16,5% la angajat.

Contribuțiile se vor reduce la 35% și vor intra în obligațiile angajatului, dar angajatorul va rămâne totuși cu o obligație de 2%, taxă de solidaritate. Și acest transfer de obligații naște, de asemenea, multe nedumeriri și controverse legate de impactul bugetar și de impactul asupra salariilor nete.

Sunt mai multe întrebări la care, în momentul de față, Guvernul ALDE-PSD nu este în stare să găsească răspunsuri clare și mulțumitoare, astfel încât și sindicatele sunt în alertă.

O primă întrebare este: de ce, pe de o parte, scad două taxe pe salarii și, pe de altă parte, introduc o altă taxă?

Guvernanții susțin că de fapt nu este o taxă în plus, că ea există deja și că, în final, angajatorul va beneficia de o reducere de taxe, de la 22,75% la 2%.

Adevărul însă este că s-a promis degrevarea totală a angajatorului de taxe, dar PSD-ALDE a realizat că impactul bugetar va fi negativ și acum apelează la tot felul de subterfugii pentru a reduce din impactul negativ.

O a doua întrebare este: ce impact bugetar ar avea această taxă...

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Vă rog să vă apropiați de încheiere, domnule...

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Da, sigur.

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc tare mult.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Deși întrebările pentru Guvernul PSD mai sunt multe, că nu prea sunt în stare să...

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Sunt foarte convins. Spuneți încheierea...

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

... să ne răspundă mulțumitor.

Nu s-au dat date despre impact, iar destinația a 90% din taxe este nespecificată și va merge la bugetul de stat. Nu știm unde, evident.

Ce impact bugetar va avea transferul de taxe de la angajator la angajat și ce repercusiuni va avea acest transfer asupra salariului net al angajatului?

Ei spun că, în felul acesta, colectarea de taxe va fi mult mai eficientă, dar în fapt nu se schimbă nimic în sistemul de colectare, pentru că angajatorul oprește taxele la sursă și tot el este obligat să vireze banii la buget, ca și până acum.

De fapt, prin această stratagemă, PSD-ALDE vor să bifeze creșterea salariilor cu 25%, din Programul de guvernare, creștere care, în mod real, va fi cel mult de 4%. Deși susțin că salariul net al angajatului nu va fi afectat decât în sens pozitiv, rezultând o creștere de 4%, salariul net poate suporta scăderi, cauzate de mai mulți factori. Angajatorii privați vor mări sau nu brutul angajaților, cu suma totală rezultată din procentul de taxe transferat, și, dacă vor mări, oricum va rezulta o pierdere, deoarece, prin mărirea brutului, procentul de taxe aplicat, fie și redus la 35%, va duce la o valoare absolută mai mare.

Bun. Nu voi intra în mai multe detalii. Nu se poate garanta că angajatorii, în special cei privați, vor include în măririle de salarii viitoare, după această mărire artificială, și taxele.

Guvernul ALDE n-are cum să-i oblige. Și este un nonsens. Se vede că acești guvernanți merg total împotriva logicii economice.

Cum se va raporta salariul minim pe economie...

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Domnule Dobrovie...

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

... pe economie la noua creștere artificială...

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Domnule Dobrovie, din păcate, trebuie să încheiem...

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Da...

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Vă rog să spuneți ultima frază...

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Deci, în concluzie, domnule președinte. Dacă această categorie... Cine va fi afectată de această taxă? Evident, nu este o solidaritate cu cei săraci, cu cei aflați în nevoie. Este o nouă modalitate a PSD-ALDE de a mai stoarce niște bani, în disperarea absolută de a acoperi niște promisiuni mincinoase și...

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumim tare mult, domnule deputat.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

... nerealiste.

Mulțumim.

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Numai bine!

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Deputat Matei Dobrovie, Circumscripția nr. 42 București.

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumim, domnule Dobrovie.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 29 mai 2020, 16:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro