Mirela Furtună
Mirela Furtună
Ședința Camerei Deputaților din 4 octombrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.138/13-10-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 04-10-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 octombrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.54 Mirela Furtună - declarație politică privind "Modificarea Legii cetățeniei - un pas spre normalitate";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Mirela Furtună:

"Modificarea Legii cetățeniei - un pas spre normalitate"

În calitate de membru al Comisiei pentru politică externă, sunt foarte atentă la modificările legislative care au un impact asupra cetățenilor români din diaspora.

Interpretarea diferită, de către autoritățile românești competente, în perioade distincte, a unor dispoziții din Legea cetățeniei române, a creat probleme deosebite pentru anumiți cetățeni români care și-au pierdut, fără voia lor, cetățenia.

Comunitățile afectate cel mai mult de aceste interpretări au fost cele românești din Republica Moldova și Ucraina și au lezat, mai ales, drepturile minorilor.

Practic, deși aveau un pașaport românesc, care atestă prin sine însuși cetățenia unei persoane, când aceștia au încercat să le înnoiască, s-au lovit de refuzul autorităților românești.

În fapt, inițial interpretarea și aplicarea art. 9 din Legea cetățeniei a fost aceea că, pentru minor, dobândirea cetățeniei române ar decurge cvasiautomat din legătura de filiație, nefiind obligatorie parcurgerea procedurii de acordare a cetățeniei române odată cu părinții, la autoritatea competentă, potrivit legii.

Ulterior, autoritățile românești competente au considerat că acordarea la cerere a cetățeniei este incompatibilă cu dobândirea prin efectul legii a acesteia, astfel că, în situația în care pentru persoanele solicitante nu a fost urmată procedura de dobândire a cetățeniei române odată cu părinții sau cu părintele acestora, la autoritatea competentă, aceste autorități refuză înscrierea în registrele de stare civilă române a certificatelor sau extraselor de stare civilă eliberate de autoritățile străine sau eliberarea actului de identitate ori a pașaportului românesc, ori, după caz, reînnoirea acestor documente eliberate anterior, considerând că persoanele respective nu au dobândit cetățenia română.

Această interpretare, care a generat și numeroase litigii, trebuia rezolvată cât mai rapid în favoarea cetățenilor români lăsați fără documente românești.

Salut, pe această cale, eforturile Guvernului României de a rezolva cât mai rapid această situație inacceptabilă prin promovarea unei ordonanțe de urgență, care a fost publicată în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare la 25 septembrie. Este vorba de Ordonanța de urgență nr. 65/2017.

Prin adoptarea acestei ordonanțe, au fost rezolvate trei probleme: în primul rând au fost instituite reguli de fond și proceduri clare, pentru instituțiile cu atribuțiile în domeniu, pentru înlăturarea riscului unor interpretări diferite; în al doilea rând, ținând cont de faptul că un număr foarte mare de persoane au o situație incertă cu privire la statutul lor juridic, s-au adoptat norme tranzitorii care să le recunoască calitatea de cetățeni români și să înlăture în termen cât mai scurt consecințele grave suferite de aceste persoane; în al treilea rând, având în vedere numărul fluctuant al cererilor de cetățenie adresate anual Autorității Naționale pentru Cetățenie, s-a stabilit ca numărul membrilor Comisiei pentru cetățeniei să poată fi mărit, prin ordin al ministrului justiției, în funcție de volumul de lucru, ceea ce va duce la creșterea ritmului de soluționare a cererilor de acordare și redobândire a cetățeniei române.

Consider că aceste măsuri sunt binevenite și vreau să-i felicit pe miniștrii PSD și ai ALDE, care au lucrat la acest act normativ!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 6 aprilie 2020, 18:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro