Dan Grigore
Dan Grigore
Sittings of the Chamber of Deputies of September 11, 2007
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.117/21-09-2007

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
29-06-2022
28-06-2022 (joint)
28-06-2022
27-06-2022
22-06-2022 (joint)
22-06-2022
21-06-2022
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2007 > 11-09-2007 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 11, 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.58 Dan Grigore - revenire cu un alt exemplu de management defectuos al treburilor publice: administrația publică din Fetești.  

 

Domnul Dan Grigore:

Stimate domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Acum câteva luni, vă supuneam atenției un exemplu de management defectuos al fondurilor publice, pe care l-am întâlnit la nivelul unei autorități publice locale din județul Ialomița. Atunci am sperat că prezentarea acelei situații va avea ecou și va fi un semnal de alarmă pentru toți cei implicați în actul administrativ și, mai cu seamă, pentru șefii administrațiilor locale. Din nefericire, realitatea administrației publice locale din România anului 2007 mă contrazice fără drept de apel.

Un exemplu mai mult decât elocvent în acest sens îl reprezintă administrația publică din Fetești, care demonstrează că poate depăși toate recordurile în materie de ilegalități, abuzuri și management defectuos al treburilor publice.

Un raport de expertiză contabilă, efectuat la Primăria Fetești, a scos la lumină o serie de ilegalități în ceea ce privește activitatea Serviciului de Taxe și Impozite, serviciu condus de un fost director al unei societăți falimentare. Astfel, la verificarea prin sondaj a unor chitanțe emise în anul 2006, s-a constatat că din 3542 de chitanțe emise în 23 de zile, 59 au fost anulate, iar 659 lipsesc. La solicitarea expertului contabil de a-i fi prezentate ambele exemplare ale chitanțelor anulate, majoritatea nu au fost găsite, fapt din care reiese că anularea s-a produs numai în evidențele din calculator. De asemenea, în lipsa documentelor anulate, sunt înregistrate 11 chitanțe fără număr, a căror valoare depășește 17 milioane lei vechi. Continuarea verificărilor a scos la iveală faptul că, deși s-au încasat diverse sume de la persoane fizice și juridice, acestea nu au ajuns în casieria Primăriei.

La verificarea dosarelor contribuabililor cărora li s-a acordat scutire de impozit, s-a constatat că aceasta s-a efectuat fără respectarea reglementărilor legale în materie, care presupun existența unei cereri aprobate în acest sens de ordonatorul principal de credite. Pe de altă parte, deși taxa pentru emiterea titlurilor de proprietate a fost suspendată, pe tot parcursul anului 2006, contribuabilii au fost obligați să achite suma de 11 lei noi pentru fiecare hectar pentru care era emis titlul.

Și pentru ca tabloul modului în care poate funcționa o autoritate a administrației publice locale să fie complet, organigrama instituției a fost întregită cu foști directori de societăți falimentare, foști polițiști, dar și soții ale acestora. Nu intră în discuție modul în care au fost programate și reprogramate concursurile pentru ocuparea funcțiilor publice, astfel încât acestea să fie ocupate pe orice alte criterii decât pe cele ale competenței și experienței profesionale. Transparența, egalitatea de șanse, profesionalismul sunt principii de care conducerea Primăriei nu pare să fi auzit vreodată, deși teoretic are obligația de a asigura un serviciu public profesionist, transparent și care să fie în slujba cetățeanului.

Modul în care Primăria Fetești, în calitate de autoritate a administrației publice locale care asigură gestionarea treburilor publice și conducătorul acestei instituții care este garantul respectării și aplicării legilor înțeleg să realizeze actul administrativ, conform principiilor legalității și transparenței este absolut incredibil. Probabil că în viziunea primarului orașului Fetești, Radu Văcăruș, principiul autonomiei locale și cel al descentralizării se traduce prin guvernarea după propriile legi sau, mai grav, după legi impuse de funcționarii publici, a căror activitate o controlează și pentru care va răspunde în fața electoratului. Ancheta Biroului de Investigare a Fraudelor, din cadrul Poliției Fetești, se află încă în desfășurare, dar cu certitudine va începe urmărirea penală împotriva unor funcționari publici ai Primăriei Fetești pentru înșelăciune, abuz în serviciu, fals și uz de fals.

Foarte grav este faptul că s-a ajuns la situația în care organele de anchetă vor face cercetări pentru clarificarea ilegalităților și abuzurilor ce se petrec într-o instituție publică, care, potrivit legii, asigură gestionarea treburilor publice în numele comunității pe care o reprezintă și nu în ultimul rând în numele cetățeanului, care, din păcate, nu poate sancționa imediat o autoritate ce în loc să vegheze la respectarea legii o încalcă.

Sancționarea acestor autorități publice are loc o dată la patru ani, când cetățeanul are posibilitatea de a-și exercita dreptul democratic consfințit de Constituție de a-și alege un reprezentant al comunității din care face parte, care să guverneze în interesul său.

Este regretabil ca în România anului 2007 - an în care România a devenit stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene - autoritățile administrației publice îndrituite să aplic legea și să vegheze la respectarea ei încalcă flagrant principiile fundamentale care stau la baza funcționării lor și guvernează după legi proprii.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 30 june 2022, 22:45
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro