Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 21, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.33/28-03-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
29-06-2022
28-06-2022 (joint)
28-06-2022
27-06-2022
22-06-2022 (joint)
22-06-2022
21-06-2022
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 21-03-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 21, 2005

5. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea art. 3 din Legea nr. 1/1998 privind organizarea și funcționarea Serviciului de Informații Externe (adoptată propunerea de respingere).
 
see bill no. 76/2005

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Intrăm în ordinea de zi, de fapt continuăm ordinea de zi cu dezbaterea punctului nr.3: Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art.3 din Legea nr.1/1998 privind organizarea și funcționarea Serviciului de Informații Externe (republicată).

Comisia pentru apărare.

Domnul Mihai Stănișoară:

Mulțumesc, domnule președinte.

Propun un timp de 5 minute pentru dezbateri generale, cu un minut pentru fiecare intervenție.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Dar este vorba de o propunere...comisia a propus respingerea.

Înainte de a intra în orice fel de dezbatere, dacă susțineți acest punct, eu am să-l supun votului.

Deci, Comisia pentru apărare a propus respingerea propunerii legislative.

Dacă există comentarii. Da. Domnul Tudor. Aveți cuvântul.

Domnul Marcu Tudor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sunt și inițiator și fac parte și din Comisia de apărare. Și vreau să vă pun, într-un minut, două, în temă, măcar să înțelegeți ce s-a întâmplat, cât de cât. Pentru că aceste propuneri sunt extrem de pertinente și necesare, nici nu vreau să mai fac discuții asupra lor, ci asupra faptului că fiind atât de necesare, grupurile parlamentare au căzut de acord să fie pus în discuție un asemenea proiect și a fost trecut cu rapiditate prin Biroul permanent, cu voturi unanime.

Necesitatea discuțiilor măcar, dacă nu și aprobării acestor două modificări, a fost atât de evidentă, încât s-a și trecut peste toate celelalte, punându-se, a doua zi sau a treia zi, în discuția Comisiei de apărare. După ce am început să expun ceea ce cunoșteam cu toții înainte și căzusem de acord că sunt necesare, am fost atât de mult apostrofat și atât de mult argumentat invers de către unii oameni cu care căzusem de acord înainte că sunt necesare, încât am ajuns, până la urmă, un fel de paria, un fel de "ce te mai bagi și dumneata, domnule, de ce ai mai băgat un asemenea proiect de lege?"

În condițiile astea, nu mă surprinde o astfel de trădare de inițiativă, pentru că nu e prima dată când se întâmplă cumva, avem experiență de la alegerile generale. Eu ar fi trebuit, pur și simplu, să retrag proiectul de lege pe care alții m-au rugat cumva să-l pună înainte, că e necesar.

În fond, despre ce e vorba? Două articole sunt. Unu. Din experiența mea de vicepreședinte al Comisiei de apărare din legislatura trecută, timp de 4 ani, în care trei membri din patru, din biroul comisiei de apărare, făceau parte și din Comisia de control a activității Serviciului de Informații Externe, fiind vorba de Frunzăverde, Drăgănescu și de Priboi, niciodată nu participau la ședințele Comisiei de apărare, participau numai la ședința Comisiei de control a activității Serviciului de Informații Externe.

Ca atare, cum Răzvan Ionescu, cred că a făcut vreo 30 de deplasări în patru ani în străinătate, era tot timpul plecat, am rămas singur să fac toate minunile existente și neexistente în Comisia de apărare, de unul singur. Secretar n-aveam, vicepreședintele celălalt nu era. Semnam singur pentru toate. Am zis: "Haideți să facem un proiect de lege în care să nu mai fie acceptat să facă parte din Biroul permanent un om care a fost și este și în Comisia de control a activității Serviciului de Informații Externe, deoarece nici acolo și nici acolo nu-și desfășoară activitatea în concordanță cu cerințele acelor comisii."

Practic, nu poate nici colo, nici colo. Ca să-mi spună un coleg care, nevoie mare, cât se dă de informat, că nu e posibil, după ce căzusem de acord înainte că e perfect valabil și posibil. Pentru că îi reduc din drepturile lui de a fi ales. Păi, legea chiar asta face. Reduce din drepturile oamenilor. Legea e o restricție. Legea mai curând e o accepție de beneficii. Este o restricție, e chiar esența legii. De ce nu face din o astfel de comisie și unul de la Comisia de sănătate?! Că n-are voie! La fel și aici, nu are voie, prin acceptul nostru de vot. Și asemenea aberante explicații am ajuns să mi se dea numai ca să mă pună și în situație dificilă, că de ce am mai făcut un asemenea proiect de lege.

Acum, eu nici nu mai vreau să mai spun de celălalt punct, pentru că văd că s-a căzut de acord asupra nominalizării...Ba am fost acuzat că de ce am făcut în numele unui om un proiect de lege. N-am făcut în numele nici unui om. De patru ani mă zbat cu așa ceva. N-avea nici o legătură un om anume, nici nu mai sunt prezenți aceia.

Dar, să revin. Pentru că mi-e și jenă să tot discut despre trădarea unor oameni, dar măcar s-o știm și noi, cum zice Caragiale. Nu mă mai puneți în situația dificilă să susțin un proiect de lege pe care l-am propus tocmai la cerințele dumneavoastră, prin înțelegerea grupurilor parlamentare, ca până la urmă să fiu apostrofat că "nu e domnule, dumneata îl faci așa, că aveți interes acolo!"

Domnule președinte, puneți la vot respingerea, pentru că mi-e și jenă de jena unora dintre noi care au două obrazuri, măcar ca Ianus și cu...Nu, unul râde și unul plânge. Nici măcar așa!

De aceea, eu nu mai vreau să aduc argumente pe text, pentru că aduc argumente inutil, din moment ce chiar Comisia de apărare, care era cea mai îndreptățită să înțeleagă esența unor asemenea propuneri, din moment ce tocmai noi ne-am lovit de ele, nu a fost de acord cu ele, din motive care nu țin de esența legii și de argumentele legii, ci de niște înțelegeri foarte jenante între partide și grupuri parlamentare.

Și o să fiu și mai dur altă dată. Mă opresc numai aici, domnule Nicolăescu, și când va fi nevoie voi mai vorbi. Vă mulțumesc. Trădarea are și ea niște limite totuși.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Înțeleg că nu v-ați opus propunerii de respingere formulate de Comisia de apărare, care-și menține propunerea.

Supun votului dumneavoastră propunerea comisiei. Domnul Bolcaș.

Domnul deputat Bolcaș.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog să mă iertați, dar voi răspunde unei întrebări retorice adresate din sală "Care e problema?". Problema este de principiu. Și n-aș vrea ca această lege să apară născută numai din niște tranzacții politice fără nici o legătură cu principialitățile legislației noastre.

Problema care se pune este una singură: este necesar, în condițiile în care constituim comisii comune parlamentare formate din senatori și deputați, să creăm o anume proporționalitate între senatori și deputați? Asta este problema. Nici una din comisiile parlamentare care funcționează în acest sens nu are această partajare numerică care, efectiv, duce la subminarea egalității ideii de exprimare a parlamentarilor în comisiile permanente ale fiecărei Camere în parte, sau a Camerelor reunite.

Și asta este problema. Și asupra acestui lucru aș vrea să meditați raportat, evident, și la pragmatismul unor asemenea soluții care ne permit deblocarea unor stări conflictual politice, dacă vreți, artificial create, în scopul numai unei clăbuceli publicitare.

De aceea, grupul nostru parlamentar va susține acest proiect de lege, măcar de principiu, pentru că atunci când nu putem să votăm cu eficiență, votăm măcar pentru principii și ca să-l citesc pe domnul deputat Tudor Marcu, îl votăm pentru obrazul nostru și nu pentru al dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc.

Stimați colegi, supun votului dumneavoastră propunerea Comisiei pentru apărare privind respingerea propunerii legislative.

Cine este pentru? Vă rog, numărați! 208 voturi pentru.

Voturi împotrivă? 20 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Propunerea legislativă a fost respinsă cu 208 voturi pentru și 20 voturi împotrivă.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 4 july 2022, 0:50
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro