Petru Andea
Petru Andea
Sittings of the Chamber of Deputies of March 21, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.33/28-03-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
29-06-2022
28-06-2022 (joint)
28-06-2022
27-06-2022
22-06-2022 (joint)
22-06-2022
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 21-03-2005 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 21, 2005

21. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului de către deputații:
  21.2 Petru Andea
 
see:

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Urmează răspunsul la întrebarea domnului deputat Petru Andea, de al PSD.

Domnul Mircea Miclea:

Am și răspunsul scris, care este mai lung.

Sunt trei întrebări pe care le-a pus domnul deputat. Una dintre ele este: ce rectificări ale bugetului de stat pe anul 2005 vor fi efectuate în favoarea învățământului.

Vreau să vă spun, domnule deputat, că noi, Ministerul Educației și Cercetării, cu siguranță că pledăm pentru cauza învățământului și probabil că acest lucru l-ați văzut în ultimele luni și în ultima săptămână, prin efortul pe care l-a făcut și Ministerul Educației și Guvernul. Vreau să vă spun însă, că rectificările bugetare nu sunt decise de către Ministerul Educației și Cercetării, ci de către Guvern.

Noi sperăm ca aceste rectificări să fie pozitive și să fie în favoarea învățământului. Este clar că pledăm pentru o mai bună finanțare pentru învățământ, dar ce rectificări se vor face cred că nu poate spune un minister, ci poate să spună Guvernul. Deci nu putem da un răspuns mai lung la această întrebare.

A doua întrebare este: cum va evalua salarizarea cadrelor didactice în anul 2005.

Eu cred că vestea cea bună a fost anunțată săptămâna trecută, după ședința de Guvern. După cum știți, Guvernul a găsit până la urmă soluția de a acorda o creștere salarială de 12%.

Subliniez încă o dată faptul că aceste creșteri salariale, plus cele de 14 procente, obținute în urma grevelor pe care le-au făcut cadrele didactice în toamna anului trecut, nu au fost prinse în bugetul Ministerului Educației și Cercetării. De aceea, a fost un efort apreciabil, substanțial, din partea Guvernului - s-a văzut și voința politică de a arăta că educația este o prioritate națională - și s-au găsit, până la urmă, soluțiile, astfel încât, în acest moment, și personalul didactic din învățământ va avea o creștere de 12%.

Pentru ca această creștere să prindă și lunile ianuarie și februarie, procentul de creștere va fi mai mare, până în octombrie va fi de 55%, față de 45%, ca la ceilalți bugetari, tocmai pentru a recupera aceste neacordări în lunile ianuarie și februarie. Deci, cred că evoluția salarială este adecvată și cred că este în concordanță cu planul de guvernare, care spune că educația este o prioritate națională. Încă o dată, Guvernul a făcut eforturi substanțiale ca să plătească ceea ce, de fapt, nu a fost aprobat anul trecut, în buget. Deci noi a trebuit să găsim resurse și a trebuit să plătim câteodată creșteri pe care unii le fac pe hârtie, noi făcându-le însă real.

În legătură cu a treia întrebare, legată de Legea asigurării calității, vreau să vă spun că este o lege absolut necesară pentru învățământul românesc.

În momentul de față avem un proiect foarte avansat de Lege de asigurare a calității. În baza acestui proiect se va înființa o agenție națională de asigurare a calității și acreditare, care va avea în componență și Consiliul Național de Evaluare și Acreditare.

Proiectul de lege conține multe detalii atât în legătură cu aranjamentul instituțional, cât și în legătură cu metodologia de asigurare a calității.

Cred că, cu sprijinul dumneavoastră, în această sesiune vom reuși să trecem prin Parlament acest proiect de Lege a asigurării calității, pe care îl vom înainta spre Parlament printr-o aprobare a Guvernului cam în trei săptămâni de acum în colo.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule deputat, vă rog să interveniți.

Domnul Petru Andea:

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Am ascultat cu mare atenție răspunsul.

Aș avea de formulat câteva obiecții la ceea ce a fost prezentat.

Apreciez faptul că s-a dascălilor acea creștere salarială de 12%, stabilită pentru anul 2005.

Deoarece domnul ministru afirmă că nu au fost prinși în bugetul pe anul 2005, este limpede că o rectificare bugetară înseamnă că a fost făcută. Ca atare, sigur s-a discutat la ordinea de zi a ședințelor de Guvern o rectificare bugetară în favoarea învățământului, cel puțin pentru salarizarea aceasta de 12%. De aceea mi-am exprimat îndoiala că s-a discutat strict această rectificare bugetară și nu s-a purtat o discuție vizavi de toate nevoile învățământului pentru anul 2005.

Menționez că tema Alianței DA în campania electorală și, presupun și în programul de guvernare ca atare, a constituit-o majorarea alocațiilor pentru învățământ, considerate total insuficiente. Ne amintim că se discuta, practic, de o dublare a salariilor cadrelor didactice, de o alocare a 6% din p.i.b. pentru învățământ, și aceasta cât mai grabnic, ideea era încă de la 1 ianuarie 2005. Iată că suntem în fața situației în care rectificarea reconstituie sau aduce la nivelul plutirii hotărârile vizavi de salarizarea dascălilor, luate încă din anul 2004.

În ceea ce privește Legea calității în învățământ, deci apreciez faptul că este o preocupare a ministerului, cunosc că sunt în faze avansate articole din aceste legi. Întrebarea mea se referea la faptul - ce semnificație mai avea trecerea în programul legislativ al Guvernului, pentru domeniul educație, o modificare a Legii Consiliului Național de Evaluare și Acreditare prevăzută pentru anul 2007, deoarece este limpede că în 2005, prin Legea calității, vor trebui rezolvate toate aceste probleme.

Deci, întrebarea era de ce se mai prevede în 2007 o modificare a Legii evaluării și acreditării?

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule ministru, dacă doriți să interveniți, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Mircea Miclea:

În Programul de guvernare se prevedea o eventuală modificare a legii respective în 2007 pentru că, probabil, în acel moment nu era foarte clar aranjamentul instituțional. Noi considerăm însă că aranjamentul instituțional cel mai bun este cel pe care îl avem în acest proiect, caz în care această lege referitoare la CNEAA probabil că va suferi unele modificări dar va fi într-o anumită măsură absorbit în această nouă lege, astfel încât CNEAA-ul să devină foarte funcțional. Am avut serioase discuții și cu domnul profesor Mihăilescu tocmai în acest sens, deci cred că el își va găsi mult mai bine locul în acest nou aranjament instituțional.

Încă o dată vreau să spun, cu tot respectul față de dumneavoastră, creșterile salariale care au fost obținute în urma grevelor din octombrie nu au fost prinse în buget și noi a trebuit să plătim lucruri care nu au fost prinse în buget, cu un efort substanțial, tocmai arătând că, într-adevăr, pentru noi educația este prioritate națională.

Deci, vreau să vă spun că efortul Guvernului este exact în acest sens, nu pentru a plăti ceea ce de fapt ar fi trebuit să se plătească, ci pentru a plăti ceea ce, de fapt, nu a fost prevăzut în buget. Noi am făcut un efort substanțial tocmai pentru acest lucru.

Întrebarea dumneavoastră, însă, se referea la bugetul de stat, rectificarea bugetului de stat. Or, noi am găsit o soluție doar pentru a oferi aceste creșteri salariale pentru Ministerul Educației și Cercetării. Nu am discutat despre rectificarea bugetului de stat.

Mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

La întrebarea domnului deputat Petru Andea, Grupul parlamentar al PSD, referitoare la măsuri legislative privind domeniul culturii și cultelor, răspunde domnul secretar de stat Ioan Onisei, din partea Ministerului Culturii și Cultelor.

Vă rog, domnule secretar de stat, aveți cuvântul.

Domnul Ioan Onisei:

Mulțumesc. Bună seara!

Domnule deputat, trei au fost întrebările esențiale pe care ni le-ați adresat.

La prima întrebare, în legătură cu necesitatea modificării Legii audiovizualului, vă amintesc că prin Capitolul 20 din acquis-ul comunitar, "Cultură și politică în domeniul audiovizualului", noi va trebui să modificăm o dispoziție, respectiv art. 75 alin. 2 din Legea audiovizualului, pentru a o armoniza cu normele europene.

În legătură cu modificarea Legii nr. 292/2003 privind organizarea și funcționarea așezămintelor culturale, o lege la al cărei lucru am și participat, ea a fost, de fapt, o propunere legislativă, și nu un proiect de lege, trebuie să vă spun că modificările noastre vizează: crearea cadrului necesar organizării și funcționării așezămintelor culturale, organizarea și funcționarea acestora fiind lăsate la dispoziția finanțatorilor în acest moment; crearea premiselor înființării și funcționării de așezăminte culturale private; reglementarea la nivel de principiu a existenței așezămintelor culturale fără personalitate juridică; flexibilitatea actului de cultură, astfel încât acesta să se realizeze respectând, în același timp, atât nevoile culturale locale, cât și posibilitățile financiare și administrative ale finanțatorilor publici locali; realizarea obiectivelor de deconcentrare a deciziei administrative în domeniul cultural; sublinierea importanței, existenței și funcționării așezămintelor culturale la nivelul comunităților locale, prin introducerea obligativității înființării a cel puțin unui așezământ cultural în fiecare unitate administrativ-teritorială, așezământ care să ofere servicii culturale comunității; eliminarea lacunelor și a echivocului unor prevederi ale legii care dau naștere la interpretări diferite - de exemplu: "Salarizarea personalului din școlile populare de arte și meserii; reglementarea statului personalului didactic care desfășoară activități de educație permanentă în cadrul așezămintelor culturale; clarificarea statului juridic al ansamblurilor folclorice profesioniste, care sunt reglementate atât în Legea nr.292/2003 privind organizarea și funcționarea așezămintelor culturale, cât și Legea nr.504/2004 privind instituțiile publice de spectacole și concerte".

În legătură cu faptul că aceste propuneri sunt în programul legislativ al Guvernului, prevăzute pe 2007, trebuie să vă spun că am gândit astfel lucrurile încât să știm care va fi impactul, să analizăm impactul acestor modificări. Această idee și necesitate se leagă și de răspunsul la ultima dintre întrebările dumneavoastră, și anume, de ce a fost necesar Institutul pentru politici publice în Institutul de cercetări în domeniul culturii.

Este, iarăși, o cerință a Uniunii Europene. Vă aduc aminte, în context, că nu există în România un asemenea institut de cercetări. Este vorba, în legătură cu procesul nostru de integrare în Uniunea Europeană, de evaluarea impactului unor măsuri în domeniul politicilor culturale; analize cost-beneficiu și evaluarea costurilor tranzacționale; identificarea, evaluarea și prognozarea nevoilor culturale, precum și cercetarea tendințelor de consum cultural, și evaluarea post factum a politicilor publice în acest domeniu.

În ce privește costurile, trebuie să vă spun că, așa cum probabil ați văzut din hotărârea de Guvern, centrul va fi condus de un simplu director, cu un număr de maximum 20 de angajați, dintre care 10 cercetători științifici, iar costurile anuale pentru funcționare se cifrează la circa 25 de miliarde de lei anual.

V-am formulat și dumneavoastră un răspuns și vi-l pun acum la dispoziție.

Mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnule deputat!

Domnul Petru Andea:

Domnule secretar de stat,

Stimați colegi,

Din formularea programului guvernamental în domeniul culturii și din răspunsul primit am tras concluzia că probleme care privesc, spre exemplu audiovizualul, nu sunt priorități pentru actuala guvernare, întrucât modificările care privesc audiovizualul sunt prevăzute tocmai pentru anul 2007. Recunosc că acest lucru m-a surprins, că o serie de probleme care par importante și au fost declarate ca fiind importante, la ora actuală par a fi suficient de împinse în timp, ca să spun așa, sau pare suficientă împingerea lor în timp până în 2007.

În legătură cu ultima întrebare, cu institutul pentru cercetări respectiv. Întrebarea se referea la faptul ce instituții culturale din România au resimțit sau au solicitat înființarea acestui institut.

Am reținut din răspuns că nu din România s-a solicitat sau este nevoie de acest institut, ci de la Uniunea Europeană ca și condiție a integrării.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Doriți să interveniți? Da, poftiți, domnule secretar de stat.

Domnul Ioan Onisei:

Domnule deputat, așa cum bine știți, Legea audiovizualului este una dintre puținele legi din țara noastră care a fost armonizată cu reglementările europene aproape de la început. Și, cum vă spuneam, este vorba de un singur alineat din lege, art.75 alin.2, și pot să vă spun și care este conținutul. Este vorba că prin documentele europene suntem obligați să preluăm, tale quale, emisiuni ale posturilor publice sau private de televiziune din Uniunea Europeană. Noi, în acest alineat, și eu am legea în față, vă pot cita, dar nu vreau să vă rețin cu asta, am introdus o propoziție care ne oferea o anumită protecție. Pentru că, preluarea prin satelit sau prin antenă a posturilor străine, înseamnă și o anume concurență pe piața de publicitate. Am încercat această frază cu un caracter oarecum protecționist și vrem să o modificăm cât mai aproape de momentul integrării, astfel încât, până atunci să reușim, totuși, să mai avem această formă de protecție.

În ce privește institutul, toată lumea care dă bani pentru cultură, inclusiv autoritățile administrației publice locale, se întreabă dacă acești bani sunt investiți cu eficiență, pentru că, așa cum bine știți, noi nu știm și nu există o cercetare de piață, nu știm în acest moment care sunt nevoile culturale preponderente ale cetățenilor.

La urma urmei, e vorba de fonduri publice, fie prin Ministerul Culturii, fie prin autoritățile administrației publice locale, actul cultural și instituțiile de cultură se adresează publicului, cetățenilor plătitori de impozite și taxe și trebuie să știm care sunt nevoile culturale ale oamenilor.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 4 july 2022, 19:10
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro